Belina Shop

Anwar Peliwat Bangsa! Katakan Tak Nak Kepada Anwar!


isu pengkhianat bangsa semakin panas. bermula dengan terjahan ts muhyidin yang menggelarkan anwar attaturk sebagai pengkhianat melayu kehangatan isu ini terus berlarutan.

anwar semakin panas dek terjahan mengejutkan ts muhyidin. pada 11 ogos 2009 dia membalas, tapi balasnya itu sekadar menyediakan 'jawapan' sahaja. anwar menuduh umno sebagai pengkhianat raja. gambaran lengkap tuduhan anwar disediakan..

kata anwar dalam blognya :- Kita juga tidak lupa bahawa pimpinan UMNO-lah yang menghina institusi Raja-Raja Melayu pada tahun 1983 dan 1993. Malahan mereka menghina Islam dengan memperbanyakkan lesen perjudian serta menggadai gunung dan bukit kepada tauke-tauke judi terbabit.
ANWAR IBRAHIM 11 ogos 2009

tetapi anwar sengaja tiada menuliskan sejarah lengkap tuduhan umno menghina raja. maka gap mengimbas kembali artikel yang ditulis oleh gap pada hari jumaat 12 dec 2008. artikel aku ini dikeluarkan sebagai hujahan balas terhadap tulisan anwar yang menuduh umno pernah menghina raja.

ARTIKEL GAP PADA 12 DEC 2008.BERTAJUK 'IMUNITI RAJA,ANWAR PASANG PERANGKAP'.

DISINI IANYA BERMULA.KRISIS 1983 (PINDAAN PERLEMBAGAAN)

sebelum gap pergi lebih jauh menghentam anwar , maka sewajarnya kita membuat satu perjalanan semula sejarah krisis antara raja-raja melayu dan pemerintah. memang agak berat untuk menghuraikan semula satu persatu krisis pahit ini namun atas dasar sabdaan nabi saw yang menyebut 'berkatalah yang benar walaupun pahit' maka gap huraikan kronologi peristiwa2 penting ini demi kebaikan semua pihak.

krisis raja2 dan pemerintah bermula sejak di zaman tunku abdul rahman lagi.waktu itu ia dibawah pemerintahan kerajaan perikatan.ia bermula dengan perselisihan pendapat di antara tunku dengan almarhum sultan selangor pada tahun 1963. isunya tentang hak tanah seluas 10 ekar di jalan duta.dalam surat perjanjian diantara kerajaan perikatan dengan sultan selangor ada disebut bahawa sultan selangor tidak boleh menyewakan dan menjual hartanah tersebut pada bila2 masa. sultan selangor menyatakan bantahan ke atas perjanjian tersebut atas justifikasi bahawa tanah 10 ekar dijalan duta itu merupakan tanah milik negeri selangor maka ianya secara automatik dimiliki oleh sultan. perselisihan ini reda beberapa ketika tanpa ada keputusan muktamadnya.

pada tahun berikutnya sultan perak secara indirectly menegur kerajaan negeri dalam titahnya dalam perutusan hari raya haji di masjid kuala kangsar. antara intipati teguran tersebut berkisar kepada keengganan kerajaan negeri menuruti beberapa permintaan istana. sekali lagi krisis ini reda untuk beberapa ketika.

krisis raja2 dan pemerintah panas kembali pada tahun 1981 antara dr mahathir dan sultan pahang yang ketika itu menjadi YDPA. ianya berpunca tentang konsesi balak. menteri besar pahang abdul rahim bakar telah 'diminta' oleh dr mahathir untuk meletakkan jawatan bagi meredakan ketegangan yang cukup serius antara kerajaan dan sultan pahang.

bermula dengan isu inilah maka dr mahathir telah mengambil langkah berani melakukan PINDAAN PERLEMBAGAAN pada 1983. antara intipati pindaan perlembagaan tersebut adalah :-

MEMASTIKAN YANG DIPERTUAN AGONG DAN RAJA-RAJA TIDAK MENJADI PENGHALANG KEPADA PENGESAHAN KEPADA RANG UNDANG-UNDANG YANG TELAH DILULUSKAN OLEH PARLIMEN DAN DEWAN UNDANGAN NEGERI.

sebahagian raja-raja melayu menentang pindaan perlembagaan tersebut.paling ketara ialah sultan pahang yang bertindak selaku YDPA telah tidak hadir dalam majlis mesyuarat raja-raja ke 128 di kota kinabalu. tindakan baginda ini telah menimbulkan protes dikalangan menteri-menteri besar dan ketua menteri.

menteri besar kedah syed nahar shahbudin telah mengadakan mesyuarat tergempar dikalangan menteri2 besar dengan menyatakan bantahan kepada penyimpan mohor besar raja-raja.mb trengganu wan mokhtar ahmad membuat draf bantahan yang ditandatangani oleh kesemua mb2 dan ketua menteri.

krisi tidak berakhir disitu. mb kedah telah mengadakan rapat umum terbesar bagi menyambut kepulangan dr mahathir daripada kota kinabalu.perhimpunan rakyat itu dihadiri lebih daripada 50 ribu orang dan tatkala dr mahathir menjejakkan kakinya di airport kepala batas pada 26 nov 1983 beliau telah mengucapkan kata-kata penting di depan lautan manusia "KITA TIDAK LAWAN SESIAPA,KITA TIDAK AMBIL KUASA SESIAPA,TETAPI APA YANG HENDAK DIPERJUANGKAN ADALAH MENURUT KEHENDAK PERLEMBAGAAN'.

perhimpunan di kepala batas merintis kepada perhimpunan besar-besaran di seluruh negara bagi menyatakan bantahan kepada keengganan YDPA menandantangani pindaan perlembaan 1983. namun setelah beberapa ketika akhirnya timbalan YDPA sultan selangor telah menandatangani pindaan tersebut mewakili YDPA.

KRISIS TERCETUS KEMBALI.1993 IMUNITI RAJA2 DITARIK .

pada 1 disember 1992 detik hitam bermula kembali. insiden jurulatih hoki maktab sultan abu bakar douglas gomez dipukul oleh sultan johor telah menjadi titik tolak bermulanya krisis kekebalan raja-raja melayu dihapuskan.

7 disember timbalan ketua polis negara rahim nor dalam pertuduhannya telah menamakan sultan johor sebagai 'orang yang memukul douglas gomes di bukit serene johor'.timbalan perdana menteri ghafar baba telah membawa usul penyalahgunaan kuasa oleh raja2 kepada rakyat. malah ahli parlimen arau YB shahidan kassim telah memberitahu sidang dewan rakyat bahawa keluarga diraja johor telah melakukan 23 kes salah laku sejak tahun 1972.

pada 11 disember 1992 kerajaan telah meminda perlembagaan yang menghadkan kekebalan raja-raja melayu. dalam keadaan yang semakin hangat itu pelbagai kesalahan telah dibongkar. insiden TMJ mendera seorang anggota polis dengan menyuruhnya mengawal kandang anjing di belakang istana dan digelarkan anggota polis tu sebagai anjing telah menggemparkan seluruh negara. 'hanya orang yang kurang waras sahaja sanggup memanggil orang lain sebagai anjing'..itulah luahan kata2 sesal rahim noor bila ditanya tentang insiden tersebut.( patutlah anwar ditumbuk oleh rahim nor dalam lokap dalam insiden 20 september 1998 bila anwar memanggil rahim nor bapak anjing ! )

21 jan 1993 TMJ dihadapkan di mahkamah majistret kerana mendatangkan kecederaan kepada mohd jafar selvaraj seorang penjaga gol hoki. bagaimanapun kes itu selesai dan mangsa hanya mendapat gantirugi sebanyak rm1k sahaja. TMJ dibebaskan dan keputusan ini telah membangkitkan kemarahan rakyat.

disini anwar mengambil kesempatan..anwar..siapa lagi kalau bukan anwar. kepala munafik ini antara manusia terlicik dalam dunia mengambil peluang di atas insiden orang lain mencapai cita2 politiknya ! 1993 merupakan tahun pemilihan agung umno. anwar yang pada asalnya loyal untuk tidak menentang ghafar baba bertukar pendirian. dan dikala keputusan tidak memihak kepada jafar selvaraju inilah anwar telah mengambil peluang 'mencurahkan minyak kedalam api' .

15 JAN 1993 ANWAR BIN IBRAHIM TELAH MENGGERTAK KESELURUHAN RAJA-RAJA MELAYU DENGAN MENGAJAK SELURUH BANGSA MELAYU MENGADAKAN PUNGUTAN SUARA ... SATU LANGKAH LAGI UNTUK TERCETUSNYA REVOLUSI !!!!!!!!!!!!

MALAH ANWAR JUGA TELAH MENCADANGKAN AGAR KEISTMEWAAN DAN KEMUDAHAN RAJA-RAJA MELAYU YANG TIDAK TERKANDUNG DI DALAM PERLEMBAGAAN DI TARIK BALIK. OLEH KERANA UGUTAN LUAR BIASA INI MAKA MAJLIS RAJA-RAJA MELAYU DALAM MESYUARATNYA YANG KE 150 PADA 11 FEB 1993 TELAH MEMPERKENANKAN PINDAAN PERLEMBAGAAN MENGHAPUSKAN IMUNITI INI. KERANA TAKTIK MAHA BIADAP INILAH ANWAR BERJAYA MENDUDUKI JAWATAN TIMBALAN PRESIDEN UMNO ! MEMANG P@#%@$$ ANWAR INI..

anwar bukan sekadar bapak pengkhianat melayu, malah wajar digelarkan sebagai bapak peliwat bangsa !

0 comments:

Post a Comment