Belina Shop

FIRE & HIRE

1.Banyak pihak yang memberi komen atas kenyataan saya, di mana Pengetua dan Guru Besar mungkin diberi kuasa untuk mengambil dan memecat (fire and hire) guru yang tidak berprestasi.Tidak kurang juga yang menyatakan rasa kecil hati dan tersinggung. NUTP antara pihak yang tidak bersetuju dengan cadangan tersebut.

2.Sebenarnya ada sedikit kekeliruan mengenai kenyataan saya itu. Ia timbul apabila saya menggulung bagi pihak Kementerian Pelajaran di parlimen pada 7.12.2009 yang lalu. Ada 33 orang YB yang bangkit berbahas dan terdapat 44 pencelahan semasa saya menjawab.

3.Sewaktu pencelahan tersebut, ada yang bertanya mengenai ciri 20 sekolah berprestasi tinggi (SBT) yang akan diumumkan mungkin pada bulan januari 2010. Saya kata, 20 sekolah tersebut akan dipilih daripada sekolah berasrama penuh, sekolah premier, sekolah cemerlang dan sekolah harian termasuk sekolah di luar bandar. Bahkan SJKC dan SJKT termasuk dalam persaingan tersebut.

4.Pemilihan tersebut akan menggunakan kriteria 'Standard Kualiti Pendidikan Malaysia' (SKPM). Ini termasuk kebersihan tandas, landskap, ko kurikulum dll. Ini bermakna prestasi akademik bukan kayu ukur utama. Sebab itu ada kemungkinan sekolah di luar bandar akanmengalahkan sekolah premier seperti MCKK.

5.Oleh itu saya kata ada kemungkinan 20 sekolah SBT itu jika terpilih nanti, maka Pengetua atau Guru Besarnya akan diberi kuasa untuk melakukan 'Hire and Fire' tersebut. Tujuannya ialah supaya sekolah SBT tersebut dapat mengekalkan ranking SBT mereka selamanya. Tidak ada makna ia terpilih pada tahun tersebut tetapi setahun dua selepas itu ia gagal mengekalkan rankingnya.

6.Melalui kaedah tersebut dia boleh membawa masuk guru yang beliau yakin dapat mengekalkan teamwork sekolah tersebut. Fire disini bukan bermaksud pecat daripada jawatan guru. Tetapi dipindahkan ke sekolah lain. Justeru guru berkenaan mesti mengekalkan prestasi dan kerjasama mereka agar mereka tidak dipindahkan.

7.Dengan kata lain, saya tidak bermaksud kuasa 'fire and hire' diberikan kepada semua Pengetua dan Guru Besar bagi 10,000 sekolah yang terdapat di negara kita. Fire and Hire pun tidak boleh dilakukan sewenang wenangnya. Kementerian akan memantaunya. Lagi pun ini hanya cadangan yang baru dibincangkan.

0 comments:

Post a Comment